Pracownicy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego
Anna Barska
Stopień i tytuł naukowy:
- prof. dr hab.
Kontakt: abarska@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- status kobiet w krajach Maghrebu
- wielokulturowość
- transkulturowość
- tożsamość
- socjologia ciała
- pamięć kulturowa
- style życia
- przestrzenie gościnności
Wybrane publikacje:
- Status kobiety w tunezyjskim systemie obyczajowo-obrzędowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1994
- Konflikt kulturowy w społeczeństwie algierskim w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1998
- Świat kobiet w krajach Maghrebu. Wokół tradycji i nowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012
- Działania kobiet w kontekście wiosny arabskiej. Przypadek Tunezji, w: T. Nawrocki, W. Świątkiewicz (red.), Ład społeczny i jego przetrwanie. Księga jubileuszowa Profesora Jacka Wodza, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 192-200
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Antropologia kulturowa
- Antropologia współczesności
- Socjologia ciała
- Socjologia rodziny
- Socjologia kultury
- Kultury Maghrebu
- Komunikacja międzykulturowa
Kamilla Biskupska
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: kbiskupska@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia designu, projektowanie społeczne
- pamięć społeczna ze szczególnym uwzględnieniem Ziem Zachodnich
- krytyczna analiza dyskursu
- socjologia wizualna
Wybrane publikacje:
- Pamięć społeczna w zwierciadle języka. Analiza dyskursu pokolenia przełomu. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, ss 174
- Analiza dyskursywna amerykańskich plakatów rekrutacyjnych okresy II wojny światowej, Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jak narzędzie propagandy wojennej, w: T.Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 124 – 150
- O obrazie w perspektywie analizy dyskursu. Kreowanie wizerunku Jana Pawła II w przekazie wizualnym „Gazety Wyborczej”, “Studia Socjologiczne”, 2012, nr 1, str. 245-268
- O medialnych obrazach pamięci społecznej na przykładzie Śląska Opolskiego, w: Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, M. Czyżewski, K. Franczak, M. Nowicka, J, Stachowiak (red.), Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2014, s. 291-314
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Krytyczna analiza tekstu
- Socjologia wizualna
- Socjologia designu
- Przygotowanie i realizacja projektu badawczego
Andrzej Boczkowski
Stopień i tytuł naukowy:
- dr hab.
Kontakt: aboczkowski@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- jakość kształcenia uniwersyteckiego
- system edukacji a rynek pracy
- funkcjonalność systemu zdrowia
Wybrane publikacje:
- Obserwacja w: H. Domański, W. Morawski, J. Mucha, M. Ofierska, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Encyklopedia socjologii, t. III, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000
- Jakość kształcenia w wymiarze ideologicznym i empirycznym. Studium socjologiczne na przykładzie kształcenia podyplomowego; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011
- Polski system zdrowia – paradygmaty, ideologie, dysfunkcjonalność, w: W. Kieżun (red.), Sprawniejsze państwo, Poltext Sp. z o.o., Warszawa 2015
- Uniwersytet a kształcenie masowe. Od idei uniwersytetu do ideologii kształcenia na poziomie wyższym, Przegląd Socjologiczny, tom LXIII/3, 2014
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Socjologia edukacji
- Socjologia zdrowia i medycyny
- Metodologia badań społecznych
Borys Cymbrowski
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: borys.cymbrowski@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
socjologia historyczna
antropologia kulturowa
socjologia jakościowa
socjologia literatury
socjologia przestrzeni
teoria społeczna
Wybrane publikacje:
- Dylematy etyczne i ryzyko w badaniach terenowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3, 2016, (współautor Dorota Rancew-Sikora)
- W stronę socjologicznego ujęcia etyki badań naukowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3, 2016, (współautor Dorota Rancew-Sikora)
- Centrum, peryferie i zależność ścieżkowa. Interpretacja teorii Immanuela Wallersteina w kategoriach path dependence, „Kultura i Historia”, 29/2016
- Walka klas w społeczeństwie dworskim, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1, 2015.
- Od historyzmu do socjologii historycznej. Szkic o metodologii, w: B. Cymbrowski, K. Frysztacki (red.) Socjologia historyczna. Wokół wyzwań teoretycznych i praktyki badawczej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Teoria społeczna i praktyka kulturowa
- Zróżnicowanie społeczne i różnorodność kulturowa
- Makrosocjologia
- Społeczeństwa postkomunistyczne w Europie
- Gender i społeczeństwo
- Ruchy społeczne i organizacje pozarządowe
- Socjologia miasta
Tadeusz Detyna
- Przemiany społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem Kambodży
- Polacy na obczyźnie (Portugalia, Niemcy, Peru, Nowa Zelandia)
- Społeczeństwo kambodżańskie w okresie gwałtownych przemian oraz polskie reakcje na wydarzenia w tym kraju, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010
- T. Detyna, J. Marszałek-Kawa (red.), Polska – Kambodża. Łączy nas bolesna przeszłość. Zbliży nas przyszłość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008
- Problemy społeczne Kambodży oraz wewnętrzne i międzynarodowe próby ich przezwyciężania, w: K. Frysztacki, M. Korzeniowski (red.), Wokół sposobów życia, kwestii społecznych i wzorów ich rozwiązywania, Opole 2005, s. 119-T. 142
- T. Detyna, D. Kisielewicz (red.), Wkład Polek na emigracji w rozwój kultury i nauki polskiej, Opole 2004
- Azja Południowo-Wschodnia jako region problemów, kontrastów i perspektyw
- Patologia społeczna
- Problemy współczesnej rodziny polskiej
- Społeczeństwa Europy
Krzysztof Frysztacki
Stopień i tytuł naukowy:
- prof. zw. dr hab.
Kontakt: kfrysztacki@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia miasta i korespondujące zagadnienia w zakresie studiów miejskich
- stosunki i społeczności etniczne
- podstawy i przejawy socjologii stosowanej
- historia i teoria pracy socjalnej
- socjologia problemów społecznych
Wybrane publikacje:
- Polonia w dużym mieście amerykańskim. Studium przemian podspołeczności polonijnej w Buffalo. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1986
- Miasta metropolitarne i ich przedmieścia. Z problematyki socjologii miasta oraz badań nad rzeczywistością krakowską. Kraków: UNIVERSITAS 1997
- Socjalna Ameryka. O obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej w Stanach Zjednoczonych. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2005
- Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2009
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Socjologia miasta
- Socjologia problemów społecznych
- Wybrane zagadnienia polityki społecznej i pracy socjalnej
- Między Ameryką i Polską – analiza porównawcza
Robert Geisler
Stopień i tytuł naukowy:
- dr hab.
Kontakt: rgeisler@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- Socjologia i antropologia gospodarki
- Współczesne teorie społeczne
- Metodologia badań jakościowych
Wybrane publikacje:
- Taxi deregulation in Poland, w: M. DiBitetti, G.Gilardoni, P. D’Anselmi (red.), SMEs as the Unknown Stakeholder. Entrepreneurship in the Political Arena. Palgrave Macmillan, London 2013
- Metodologia teorii postkolonialnej i teorii podmiotowości – zbieżności i konteksty, w: A. Mrozowicki, O. Nowaczyk, I. Szlachcicowa (red.), Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne w naukach społecznych, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2013, s. 189 – 200
- Gra o Śląsk? Problemy wynikające z procesów rewindykacji śląskiej tożsamości. Studium przypadku Ruchu Autonomii Śląska i Związku Ludności Narodowości Śląskiej, w: A. Sakson (red.), Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce i w Europie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s.29-52 (współautor Patrycja Bałdys)
- Fenomen śląskiej etniczności jako postkolonialna emancypacja „Pogranicze. Polish Borderland Studies” Tom 3, nr 2, s. 105-116
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Socjologia gospodarki
- Antropologia gospodarki (Economic anthropology)
- Socjologia polityki
- Współczesna teoria społeczna i ich implementacja (Economy&Society)
Anna Kopczak-Wirga
Anna Kopczak-Wirga
- dr
kontakt: kopczak@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- turystyka, podróż w wymiarze socjologicznym
- relacje międzykulturowe (w kontekście etniczności)
- zagadnienie pamięci społecznej
- metodologia badań jakościowych
Wybrane publikacje:
- Turystyka – aktorka na scenie czasu wolnego. Teatralizacja zjawisk turystycznych w ujęciu socjologicznym [w:] D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Wydawnictwo Diffin SA, Warszawa 2011
- Fenomenologia, socjologia fenomenologiczna i etnometodologia [w:] Współczesne teorie społeczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, w: M.S. Szczepański, A. Śliz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014 (współautor Borys Cymbrowski)
- Memory Materialization. The role of objects in recalling memories from journeys, “Quaesti”, vol.2, issue 1, December 2014 (współautor – Tomasz Wirga)
- Crossing the borders. Tourist trips abroad in the biographies of Polish travelers, “Quaesti”, vol.4, issue1, December 2016
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Socjologia podróży
- Podstawy metodologii badań socjologicznych
- Nowe sposoby prowadzenia badań i analiz
- Autoprezentacja. Wszystko o sztuce wystąpień publicznych
Marek Korzeniowski
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: mkorzeniowski@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- społeczne formy religii (sekularyzacja, dyferencjacja, prywatyzacja religii)
- indywidualizacja/globalizacja
- problematyka pracy w aspekcie aksjologicznym oraz innowacyjnym
Wybrane publikacje:
- Religijność pokoleń. Studium rejonu kędzierzyńsko-kozielskiego, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2005
- M. Korzeniowski, K. Frysztacki (red.), Wokół sposobów życia kwestii społecznych i wzorów ich rozwiązywania. Opolskie studia socjologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005
- Stosunek do wiary religijnej w warunkach pograniczności i wielokulturowości regionu (na przykładzie Opolszczyzny), w: A. Barska, M. Korzeniowski (red), Wielokulturowość–miedzykulturowość–transkulturowość w perspektywie europejskiej i pozaeuropejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2007
- M. Korzeniowski (red.), Problem pracy: miedzy szansami i zagrożeniami. Obiektywne i subiektywne bariery osób długotrwale korzystających z pomocy społecznej w powrocie na otwarty regionalny rynek pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Badania empiryczne nad religijnością w Polsce
- Socjologia religii
- Podstawy ilościowej analizy danych (SPSS)
- Bezrobocie w perspektywie socjologicznej
Elżbieta Nieroba
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: enieroba@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia kultury
- instytucja muzeum
- dziedzictwo kulturowe
- pamięć społeczna
- socjologia emocji
Wybrane publikacje:
- E. Nieroba, Pomiędzy dobrem wspólnym a elitarnością. Współczesny model muzeum, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego: Opole 2016
- Sfera publiczna – przestrzeń – muzeum. O zmieniającej się roli instytucji kultury, red. E. Nieroba, B. Cymbrowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego: Opole 2016
- E. Nieroba, Coniuge et impera. Idea zarządzania humanistycznego muzeum w świetle badań empirycznych, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, nr 3, 2016
- E. Nieroba, Muzeum empatyczne. O zmieniającej się roli odbiorcy kultury we współczesnym świecie w opinii muzealników, w: A. Ziębińska-Witek i G. Żuk (red.), Muzea w kulturze współczesnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Metodologia nauk społecznych
- Podstawy metodologii badań socjologicznych
- Metody i techniki badań społecznych
- Analiza danych zastanych
- Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych (SPSS)
Magdalena Piejko
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: magdalena.piejko@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- metodologia badań społecznych, a w szczególności projektowanie i realizacja badań jakościowych
- socjologia społecznie zaangażowana
- socjologia wizualna
- projektowanie społeczne
- metodyka nauczania (socjologii) w szkołach średnich
Wybrane publikacje:
- Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, w: „Przegląd Socjologii Jakościowej” [http://www.qualitativesociologyreview.org], numer specjalny „Socjologia i antropologia wizualna: refleksje i zastosowanie
w badaniach”, 2007 - Dom i jego biografie : znaczenie zamieszkiwania dla użytkowników mebli, w: Kooperacja świata nauki i biznesu : studium sektora meblarskiego w województwie opolskim, Opolskie Centrum Demokracji Lokalnej FRDL, Opole 2014.
- O (nie)przenikaniu się kultur w biografiach migrantów zarobkowych, w: Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa., vol. 6, 2015 (współautor – Michał Wanke)
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Badania etnograficzne i obserwacyjne
- Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych – CAQDA
- Socjologia codzienności
- Laboratorium prezentacji dyplomowych
Iwona Sobieraj
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: isobieraj@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- teoria, metodologia i praktyka ewaluacji
- problematyka socjologii pogranicza, mniejszości narodowych i etnicznych
- tematyka Kresów, pamięci społecznej i przekazu międzypokoleniowego Kresowian
Wybrane publikacje:
- Badania ewaluacyjne w środowisku szkoły, Idee – metody – organizacja, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2014
- Evaluation: Between Values and Indicators, w Business Ethics and Sustainable Development, Interdisciplinary theoretical and empirical studies, No. 2, ed. P. Kuzior, Zabrze 2016, s: 105-113
- Komunikacyjny i symboliczny wymiar edukacji językowej na Śląsku Opolskim – przypadek języka niemieckiego, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXVII, cz.2, pod red. A. Sadowskiego i U. Abłażewicz-Górnickiej, Białystok 2016
- (Nicht)erzählteGeschichten. Probleme der generationsübergreifendenÜberlieferung und der historischenSozialisation von FamilienimOppelnerSchlesien. W: Vergangenheit in GegenwartudnZukunft. Gliwice – Opole 2015
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Procedury badań ewaluacyjnych
- Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce
- Socjologia w działaniu
- Metody i techniki badan społecznych
Teresa Sołdra-Gwiżdż
Stopień i tytuł naukowy:
- dr hab.
Kontakt: tsoldra@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia stosunków etnicznych,
- socjologia edukacji
- socjologia młodzieży
- socjologia pracy
Wybrane publikacje:
- Między rzeczywistością lokalną i regionalną. Wybrane instytucje społeczne Śląska Opolskiego, Państwowy Instytut Naukowy – Instytut Śląski w Opolu, Opole, 1997, ss. 165.
- Socjologia wobec Śląska. Jedność czy wielość? Państwowy Instytut Naukowy – Instytut Śląski w Opolu, Opole 2010, ss. 346.
- Pamięć przeszłości jako bagaż czy grupowa duma? Postawa młodego pokolenia przesiedleńców kresów wschodnich II Rzeczypospolitej wobec rodzinnej pamięci przeszłości. „Politeja”2015 nr 3 (35), Uniwersytet Jagielloński, s. 281-294
- „Wymuszona mobilność – wymuszona osiadłość”. O powojennych przesiedleniach i ich obecnych skutkach dla lokalnych społeczności”. „Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny” R.XLII/zeszyt 4/2016, s.123 – 136. PAN, Komitet Badań nad Migracjami
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Współczesne Teorie Socjologiczne
- Procesy Grupowe
Anna Śliz
Stopień i tytuł naukowy:
- dr hab.
Kontakt: asliz@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia teoretyczna
- socjologia konfliktów społecznych i etnicznych
- socjologia grup etnicznych
- zmiana i rozwój społeczny
- zjawisko wielokulturowości we współczesnym świecie
Wybrane publikacje:
- Wielokulturowość: iluzje czy rzeczywistość? Socjologiczne studium przypadku na przykładzie Kongresu Polonii Kanadyjskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009, ss. 460
- From Traditional Service to E-Service Market Change in Poland During Transformation 1989-2010, in: T. Burger-Helmchen (ed.) Entrepreneurship – Creativity and Innovative Business Models. Published by InTech, Rijeka 2012 (Croatia), 155-169 (współautor Marek S. Szczepański)
- M.S. Szczepański, A. Śliz (red.), Współczesne teorie społeczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, ss. 483
- A Genealogy of Sociological Theories – An Attempt at General Reflection, “Polish Sociological Review”, 3 (191)/ 2015, s. 355-381 (współautor Marek S. Szczepański)
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Historia myśli społecznej i socjologicznej
- Procesy zmiany społecznej
- Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja
Marek S. Szczepański
Stopień i tytuł naukowy:
- prof. zw. dr hab.
Kontakt: mszczepanski@uni.opole.pl
Zainteresowania badawcze:
- socjologia teoretyczna
- socjologia regionu i społeczności lokalnych
- socjologia miasta i przestrzeni
- socjologia zmiany i rozwoju społecznego
- socjologia konfliktów społecznych i etnicznych
Wybrane publikacje:
- K. Krzysztofek, M.S. Szczepański: Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005, ss. 313
- B. Jałowiecki, M.S. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej (wyd. II poprawione i uzupełnione), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006, ss. 469
- M.S. Szczepański, A. Śliz, R. Geisler, B. Cymbrowski (Wybór, wprowadzenie i opracowanie): Socjologia regionu i społeczności lokalnych. Antologia. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, ss. 456
- M.S. Szczepański, K. Szafraniec, A. Śliz: Szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie akademickie w obliczu koniecznej zmiany. Ekspertyza Komitetu Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2015, ss. 366
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Teorie zmiany i rozwoju społecznego
- Socjologia miasta i przestrzeni
- Współczesne teorie socjologiczne
Michał Wanke
Stopień i tytuł naukowy:
- dr
Kontakt: michal.wanke@uni.opole.pl
Konsultacje
Zainteresowania badawcze:
- tzw. “media społecznościowe” i tożsamości
- substancje psychoaktywne i ich użytkownicy oraz polityki wobec nich
- sztuka i przestrzeń publiczna
- zróżnicowanie kulturowe
- metody badawcze
Wybrane publikacje:
- Debatując o zasadności wyborów miss uniwersytetu. Res Rhetorica, Numer 2 (2016) ss. 70-74 (współautor Katarzyna Molek-Kozakowska)
- Badanie dizajnu przestrzeni użytkowych a kultury ich organizacji, w: M. Szewczuk-Stępień (red.), Innowacyjne Opolskie – efekty współpracy nauki i gospodarki, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Opole: 2015, ss. 105 – 118
- O (nie)przenikaniu się kultur w biografiach migrantów zarobkowych, “Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa” – Spotkanie kultur, A. Śliz, J. Kurczewska, M.S. Szczepański (red.). Tom 6, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 159-174 (współautor Magdalena Piejko)
- Michał Wanke, E-mocje, przypadki rozszerzonej rzeczywistości afektywnej, w: A. Czerner, E. Nieroba (red.), Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012
Najważniejsze zajęcia dydaktyczne:
- Advanced Statistical Analysis for Social Sciences
- Drugs and Dark Webs: Users, Markets, Research Technologies of the Self – #identity #socialmedia #sociology
- Język angielski dla socjologów
- Social Differentiation and Cultural Diversity
- Cultures in Dialogue and Conflict
- Gender-sensitivity projects: integrated knowledge and tools